“Fake” kontu identificēšana: daži piemēri iedvesmai

5 years ago Džerijs Šterns 0

Mūsdienu propagandā ārkārtīgi lielu lomu ieņem internets un jo sevišķi sociālie tīkli, kas ļauj efektīvi sasniegt adresātus – ieguldot mazāk resursu nekā citos propagandas rīkos un iegūstot tūlītēju atgriezenisko reakciju, kura nereti ietver papildus propagandu bez indivīdu apzināšanās, ka viņi tajā piedalās.

Ļoti bieži propagandas izplatīšanai sociālajos tīklos tiek izmantoti viltus profili un viltus ziņas. Tāpat caur šādiem profiliem iespējams vākt informāciju par ietekmējamo sabiedrību – pēc tam iegūtos datus izmantojot ziņojumu segmentācijai, veidojot specifiskākus vēstījumus dažādu sabiedrības grupu ietekmēšanai.

Sastopoties ar, piemēram, sociālo tīklu “draudzības” aicinājumiem no nepazīstamām personām, Jums kā “cilvēkam parastajam” ir pieejams diezgan ierobežots metožu klāsts to izcelsmes noskaidrošanai, tomēr katra no tām reizēm tomēr var noderēt. Te uzrakstīšu vismaz dažas:

► pārbaudiet, vai kontā nav izmantotas svešas fotogrāfijas (reverse search programmas un pārlūku papildinājumi);

► ir vērts izpētīt fotogrāfiju publicēšanas datumus (viltotiem kontiem nereti daudzas fotogrāfijas ir ieliktas vienā datumā un tikai pēc tam pa daļām piesaistītas dažādu datumu ierakstiem, netērējot laiku datumu koriģēšanai kopīgajās galerijās);

► mēģiniet pēc profila identifikācijas numura vai citām pazīmēm noskaidrot profila “senumu”, reālās reģistrācijas laiku;

► izpētiet profila agrāko saturu pirms kaitniecisko ziņu parādīšanās un vispār – vai tas nešķiet salasīts uz labu laimi, bez šķirošanas: “dzīvi cilvēki” tā rīkojas reti;

► analizējiet profilā minēto personas “biogrāfiju” – vai tā nešķiet savārstīta vai manāmi neprecīza;

► pētiet, kādas ir profila īpašnieka intereses (kādām vēl lapām seko, cik bieži komentē citur, etc.);

► ja profilam ir piešķirts unikāls identifikācijas vārds (nickname numura vietā), pamēģiniet pameklēt lietotāju ar šādu pašu vārdu citos sociālajos tīklos, reizēm tas dod negaidītus rezultātus;

► meklējiet profila identifikācijas vārdu arī Google un citos meklētājos – dažreiz gadās atrast senāku informāciju par jau dzēstiem profiliem ar šādu pašu vārdu, kuri pastāvējuši, kad indivīds vēl nebija nolēmis nodarboties ar kaitniecību, varbūt tika publicējis informāciju, piemēram, ar savu īsto vārdu;

► uzticieties savai intuīcijai. Un kombinējiet metodes, kā arī veidojiet jaunas 🙂

''Caur viltus profiliem iespējams vākt informāciju par ietekmējamo sabiedrību - pēc tam iegūtos datus izmantojot ziņojumu segmentācijai, veidojot specifiskākus vēstījumus dažādu sabiedrības grupu ietekmēšanai.'' Click To Tweet